MOBA Kippenren 2016 - 9 april rondom Barneveld!
Volg RallyForKids op Twitter
Hoofdsponsor van Rally For Kids

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Rally For Kids
Lunteren

 

 

Brezan Historische Rally For Kids voor herhaling vatbaar

De eerste Brezan Historische Rally For Kids kende slechts 17 deelnemende equipes. De honderden uren voorbereiding van de medewerkers van Brezan, Rally For Kids en niet in de laatste plaats van de MAC uit Veenendaal waren echter geen verspilling van tijd. Alle deelnemers waren het er na afloop over eens: dit was een fantastisch evenement! En één ding wist men ook zeker. Volgend jaar zullen er veel, ja heel veel deelnemers meer zijn.

Zaterdagochtend 5 juli 2008, zo rond de klok van half acht, verschijnen de eerste equipes op het parkeerterrein van het hoofdkantoor van Brezan Automaterialen in Ede. In de kantine worden verse broodjes gesmeerd en buiten staat de zon al hoog aan de wolkenloze hemel. Na een klein uurtje zijn alle deelnemers gearriveerd en wordt een gezamenlijk ontbijt genuttigd.

Om half tien heet Peter-Jan Stormesand, direkteur van Brezan, iedereen van harte welkom en wenst de rijders, officials en andere vrijwilligers een prettige dag. Met de wellicht legendarische woorden ”de 4-daagse van Nijmegen begon ooit met 100 deelnemers, nu zijn het er ruim 40.000” zette hij de toon voor het evenement, dat volgend jaar zeker weer zal gaan plaatsvinden. Vervolgens nam Peter-Jan plaats achter het stuur van een Chevrolet Capital uit 1928 waarmee hij, onder applaus van alle aanwezigen, als eerste over het startpodium reed. Voor de hoogbejaarde Amerikaan zat het optreden er toen al weer op, want na drie keer 50 meter links werd de oldtimer weer geplaatst op zijn vertrouwde plekje in de grote hal van het kantoorgebouw van Brezan.

Startnummer 1 was speciaal gereserveerd voor de Opel Manta in de kleuren van Rally For Kids. Deze voldeed exact aan het leeftijdcriterium dat de organisatie had gesteld, dat deelname was toegestaan aan auto’s van 30 jaar of ouder. De uitgiftedatum van het kenteken van de Manta is namelijk 3 juli 1978, waarmee hij dus met een minimum aan de voorwaarde werd voldaan. Bestuurslid Hans Jansen had dus de eer om als eerste over de uitgestippelde route te gaan rijden. Op bijrijdersplaats nam Joop van de Gronden plaats. Joop had de afgelopen maanden de route samengesteld en tot in detail uitgewerkt. Ruim 2.500 kilometer en vele uren rijtijd zouden hem vandaag rijkelijk beloond worden met eeuwige roem.

Daarna mochten de overige deelnemers om de twee minuten starten voor hun rit. De eerste etappe ging via de Gelderse Vallei, met plaatsen als Ederveen, Renswoude, Overberg en Maarsbergen naar de Utrechtse Heuvelrug. Daar passeerden de deelnemers Leersum, Cothen, Langbroek en Doorn. Prachtige natuur en schitterende landhuizen en kastelen wisselden elkaar in hoog tempo af. Onderweg werd regelmatig de auto even aan de kant gezet voor het maken voor mooie plaatjes. Rond de middag werd op het landgoed Schoonoord de eerste controlepost bereikt, alwaar tevens in de prachtige villa de lunch werd genuttigd. Buiten werden de auto’s door medewerkers van Kroon Oil onderworpen aan een inspectiebeurt en stond er voor iedere equipe een speciaal servicepakket klaar.

Verzadigd en verkwikt vertrokken de deelnemers na de lunch voor het vervolg van de tocht. De tweede etappe leidde naar Wijk bij Duurstede, alwaar men onder de bekende molen door reed. Erwin en Petra van Schoonhoven stonden paraat met de camera om alles op de gevoelige plaat vast te leggen. Ook Hans ’Film’ Wennink was van de partij zodat de beelden ook later nog eens te bekijken zijn.Daarna staken de deelnemers met de veerpont de Rijn over. Over de dijk ging het door de Betuwe richting Echteld en IJzendoorn, waarna vervolgens koers werd gezet naar de brug bij Rhenen. Onderweg werd nog even gerust bij controlepost 2, waar officials Johan en Jeanette Mijdam de tijd goed in de gaten hielden.


De route bracht de deelnemers verder via Rhenen, Opheusden en Wageningen naar Kasteel Doorwerth. Het lange wachten van Jeroen van Zwetselaar werd eindelijk beloond toen hij van iedere deelnemer mooie foto’s kon maken met Kasteel Doorwerth op de achtergrond. Jaco en Gert-Jan Jansen hadden op deze post volgens zeggen zeker wortel geschoten, als niet hun rust telkens werd verstoord door weer een nieuw bruidspaar dat luid toeterend het kasteel naderde.

Het voorlaatste gedeelte van de route bracht de deelnemers terug in de bewoonde wereld. De mooiste straatjes van Heveadorp, Oosterbeek, Wolfheze, Renkum en Heelsum werden aangedaan, hetgeen niet door alle aanwonende op prijs werd gesteld. Met nam de dame die net haar twee tekkels aan het uitlaten was, had grote moeite om de twee viervoeters tijdig op het trottoir te krijgen.

Nadat bij Staatsbosbeheer in de buurt van Renkum post 4 met Cees en Gerda Bax was aangedaan werd de laatste etappe verreden. Via Bennekom, Achterberg en Rhenen werd het einddoel van de tocht door alle deelnemers bij Residence Rhenen in Veenendaal bereikt. Voor sommigen was dat niet zonder tegenslag gegaan. De equipe met Daf Marathon Coupé moest onderweg de startmotor verwisselen, één van de MG’s moest een bougiekabel vervangen en de Alfa had ook grote moeite om de eindstreep te halen. Moe maar voldaan werden onder het genot van een hapje en een drankje de ervaringen uitgewisseld, waarna men kon genieten van een heerlijk diner. Tijdens de prijsuitreiking werd door Brezan aan de voorzitter van Rally For Kids een cheque overhandigd van € 1.000 zijnde de opbrengst van deze dag.

Inmiddels waren ook de drie gezinnen met zieke kinderen aangekomen. Deze waren door Rally For Kids uitgenodigd voor de ballonvaart, die als afsluiting van de dag zou plaatsvinden. Even zag het er niet goed uit toen het toch wat begon te regenen, maar toen het om half negen voldoende droog was werd alsnog het luchtruim gekozen. Zo kwam geheel toepasselijk een einde aan een prachtige dag die voorbij gevlogen was.

Klik hier voor meer foto's Klik hier voor meer foto's!

 

Stichting Rally For Kids

«-- terug