MOBA Kippenren 2016 - 9 april rondom Barneveld!
Volg RallyForKids op Twitter
Hoofdsponsor van Rally For Kids

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Rally For Kids
Lunteren

 

 

Ongetwijfeld een datum waarop veel paartjes in het huwelijk zullen treden..

Voor Rally forr Kids ligt het anders: wij trekken voor de vierde keer sinds ons bestaan met het hele convooi naar Niederrhein nabij Airport Weeze. Hier op de rally testbaan welke wordt beheerd door de alom bekende Gert van den Heuvel zullen wij vandaag weer een circuitdag organiseren. De weersvoorspellingen beloven weinig goeds, maar gelukkig kunnen we ons materiaal droog opstellen in één van de oude vliegtuig hangars.

De gasten worden verwacht om 10.30u, dus reden wij vanaf Lunteren weg om 8.00 uur. Deze keer reed ik helaas niet met de bekende bus van Rally for Kids. De bus heeft om praktische redenen het veld moeten ruimen. Nu rijd ik met een wat meer recente Daf 45. Deze DAF heeft nog de reclame uitingen van Rallyrijder van Loon, en op de zijkanten pronkt een grote Mitsubischi Evo. Natuurlijk wordt de DAF nog in Rally for Kids kleuren bestickerd.

Wanneer we in Niederrhein zijn gearriveerd, trekken alle aanwezige vrijwilligers de handen uit hun mouwen en al snel begint het hele festijn weer vorm te krijgen.
De skelterbanen van Berg Toys, en de springkussens van Elstar uit Barneveld worden geplaatst en de tafels en stoelen worden weer tot terras gevormd.
Het geheel begint er weer lekker feestelijk uit te zien. Een sterke aanmoediging voor de dag is het feit dat Jenny van de catering de koffie al klaar had toen we arriveerden!! Zo begint de dag zoals het moet!

Al snel druppelen de gezinnen binnen, en ook de gastrijders welke zich opnieuw massaal hebben aangemeld melden zich meer en meer aan. Geweldig vind ik dat altijd;.zo’n mix van allerlei bolide’s, varierend van Opels tot Ferrari’s!

Wie de geschiedenis van Rally for Kids kent, zal opmerken dat de bekende Opel Ascona 400 Replica van Dick van Dijk niet meer in onze kleuren is bestickerd. Omdat Dick een eigen rallyteam heeft, van Dijk Rallysport, leek het ons beter om dit onderscheid ook in de kleurstelling van de auto’s tot uitdrukking te laten komen. De stichting heeft slechts één eigen rallywagen en niet, zoals het door de bestickering soms lijkt, meerdere.
Rally for Kids is blij dat Dick vandaag hier aanwezig is en ook Dick is blij dat hij zich nog in kan zetten voor Rally for Kids.

De voorzitter roept op gegeven moment de gasten bij elkaar voor een speech. De slechtste en minst voorbereidde ooit zal hij daar later zelf van zeggen. Als luisteraar heb ik daar niet de indruk van, hoewel zo’n megafoon niet het juiste apparaat blijkt om je bij iedereen verstaanbaar te maken. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat alle sponsoren genoemd worden in deze speech.

Want zonder sponsoren zou een dag als deze niet mogelijk zijn. Gelukkig zijn er nog ondernemers die, ook in deze tijden, het hart op de goede plaats hebben zitten en Rally for Kids een warm hart toedragen. Hartelijk dank daarvoor! De firma Wepro Engineering maakte het wel helemaal bont: niet alleen financieel sponsoren maar ook nog eens een ploeg mensen aanleveren die de kids hielpen met het in- en uitstappen.

Na het sein dat de kinderen in konden stappen snelde al de 82 kids tegelijk naar de ongeveer 40 helmen welke we nog maar in bezit hebben. Even een beetje chaos met het in- en uitstappen, kinderen met gedragsstoornissen kunnen namelijk moeilijk omgaan met de hecktiek van zo’n moment. De volgende keer zeker zullen we voor hen een aparte groep maken.

Afijn…het rijden begint en de baan is door het vele regen de afgelopen nacht spekglad. Ik  word er een tikkeltje nerveus van en besluit zelf niet te gaan rijden alvorens de boel goed en ordelijk loopt. Uit ervaring weten we dat het moeilijk is om de rijders te temmen.
Juist nu het zo glad is op de baan is beheersing van jezelf en de auto’s een must! Je kan jezelf geen overdadige acties permitteren op gevaarlijke punten welke daar beslist aanwezig zijn. Fouten maken geeft niks, als er maar ruimte voor is, en die foutjes worden aan de lopende band gemaakt. Regelmatig staat er bij het uitrijden van een bocht een auto andersom. Alleen een enkele rallyauto met regenbanden weet de auto de gehele dag in het juiste spoor te houden. Hoe de kids daar op reageren, op die extra rondjes? Die vinden dat alleen maar spannend!

Het voltallige bestuur blijkt langs de baan te vinden : Jacko Morren als fotograaf, Ron Koetsier geeft aanwijzingen aan de rijders bij de instapplek, Rien lansing, Gert van den Top en ook ik willen ons eerst overtuigen dat de boel goed en veilig loopt. Af en toe moeten we een iets te enthousiaste rijder een beetje temmen. Dit omdat het driften vanaf de kant er soms heftig uit ziet en omdat wij ons verantwoordelijk voelen voor het wel en wee van de Kids. Maar als je dan ziet dat de drifters hun auto steeds op exact dezelfde wijze de bochten inzetten en uitkomen blijkt dat ze de auto’s bijzonder goed onder controle hebben. Niks mis mee zo!
Ook het weer helpt bijzonder mee op deze dag, het zonnetje laat zich regelmatig zien, en zelfs tijdens de buien laten de bezoekers zich niet eens naar binnen jagen!

Rond het middaguur komen 2 auto’s met elkaar in aanraking. Een drifter en een rallyauto.
Zij hebben beide een totaal verschillende rijstijl, een drifter zet zijn auto weleens voor de bocht op dusdanige wijze in wat door een rallyrijder niet wordt begrepen. Een rallyrijder is gewend zo strak mogelijk te rijden, om kostbare secondes te winnen. Een drifter komt alleen om spektakel te maken en zo dwars mogelijk de bocht in en uit te komen en op de rechte stukken creëren zij voor zichzelf bochten terwijl ze er niet zijn. Alles voor een beetje dwarsigheid.

De volgende editie zullen wij deze 2 totaal verschillende stijlen niet meer mixen!
Gelukkig was het slechts een schampschotje door een ongelukkig misverstand.
Het jongen in de rallyauto vond het helemaal geweldig om dit mee te maken, maar degene in de drift BMW was behoorlijk geschrokken. Toen ik hem vertelde dat hij tenminste een leuk verhaal heeft op school verdwenen de tranen en brak er weer een brede lach door!

Op plaatsen waar ruimte is om ‘mis’ te gaan wordt door menigeen geëxperimenteerd hoe dwars de auto kan.
Daar blijkt dat de driftauto’s, die een grotere stuuruitslag in hun auto’s hebben gecreëerd en de auto’s met regenbanden ruim in het voordeel te zijn ten opzichte van de auto’s met normale stuuruitslag en straatbanden.
Hoe gladder het is, hoe eerder je tijdens het dwars gaan over het “dode punt” gaat.
Op een droog wegdek en met goede grip kan je uitermate dwars gaan en toch weer keurig recht terugkomen. Maar onder deze omstandigheden kan een tikkeltje uitbreken al funest zijn!
Menig auto (ook de mijne) zie je op die plaatsen andersom tollen terwijl je het gaspedaal nauwelijks aanraakt. Maar ach, de kids vinden het prachtig en als de veiligheid er niet mee in het geding komt mag het de pret niet drukken!!

De dag verloopt verder voorspoedig. Iedereen is tevreden en de kids vermaken zich bovenmate!

S’middags ging het nog even mis. In een zojuist geprepareerde Mitsubishi ontstaat brand onder de motorkap. Er schoot een drijfstang door het motorblok, olie kwam op de gloeiend hete turbo en vatte vlam. Een uitermate pijnlijke situatie voor de eigenaar, want dit blok was net nieuw, en de kosten van de schade zijn nergens te verhalen! Ook nu geen enkele vorm van gevaar, immers stelde het brandje niet veel voor, en werd er direct geblust. Gelukkig hebben we op alle punten van het parcours veiligheidsmarshalls en er is er altijd hulp ter plekke. Maar opnieuw hebben we te maken met een kind, dit keer een meisje, wat hevig onder de indruk is. Bij vader op schoot gaan we vervolgens rustig verder en gaandeweg begint ze te beseffen dat ook zij iets te vertellen heeft. Dat Rally for Kids het voor de coureur in kwestie zeer vervelend vindt mag duidelijk zijn.

Al met al een enerverende dag met als afsluiting een geweldige barbecue. Helaas moeten veel gasten voortijdig naar huis. Zij missen de maaltijd welke tot in de puntjes is verzorgd!!
Gezamenlijk breken we de hele boel weer af en kunnen we weer huiswaarts gaan.
Ik ben de Schepper erg dankbaar voor het feit dat iedereen weer veilig en gezond naar huis kon gaan, en ook voor het weer wat tegen alle verwachtingen in bijzonder meewerkte!

Ik heb nu al weer zin in een volgende keer!!

Maar voor het bestuur ligt er een enorme bult werk voor het volgende seizoen.
De meeste mensen hebben geen idee wat er allemaal bij komt kijken om een stichting met dergelijke sponsoren draaiende te houden. Achter de schermen moet men werken aan een schuur waarin de materialen huizen, de auto’s moeten geprepareerd, bestickerd en gespoten worden. Materiaal moet worden aangeschaft en aangepast om zo alles te kunnen bergen en te vervoeren, financiën moeten op orde worden gebracht, kleding moet worden vernieuwd, contacten moeten worden gelegd enzovoort enzovoort. Pffff even nog niet aan denken!
Eerst genieten van de teugreis in ons ‘nieuwe’ truckje!!

Zo aan het einde van deze dag, en dit seizoen, vind ik dat een heel warm en hartelijk dank je wel aan al onze sponsoren, vrijwilligers en gastrijders meer dan op zijn plaats is. De sponsoren omdat zij, ondanks de wat mindere economie, ons zijn blijven steunen in onze missie: kids een fijne en onbezorgde dag laten beleven. Maar niet minder aan alle vrijwilligers die ons het afgelopen jaar weer geholpen hebben. De dames van de catering, de hulp bij het in- en uitstappen van de kids, de monteurs, de officials en baanposten die soms in weer en wind langs de baan staan, de mediaploeg, de op- en afbouwploeg en al die anderen die voor of achter de schermen zich belangeloos inzetten voor de kids. En last but not least de gastrijders. Met je dierbare bolide naar een circuit komen, brandstof, banden, vrije dagen en reservedelen verslijten om de kids rond te rijden! Fantastisch. We worden er altijd weer stil van.

Voor jullie allemaal : BEDANKT !!

Groeten en tot volgend jaar!!

 

Hans Jansen


Klik hier voor meer foto's

Update : nog meer foto's online!

 

Stichting Rally For Kids


«-- terug