MOBA Kippenren 2016 - 9 april rondom Barneveld!
Volg RallyForKids op Twitter
Hoofdsponsor van Rally For Kids

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Rally For Kids
Lunteren

 

 

Rally For Kids bij de OVD Groep Ede Rally 2011

Na weken van drukte is het dan toch gelukt: Rally For Kids was in Ede!Ik kan jullie vertellen dat heel veel mensen dat nogal wat zweet heeft gekost.

Het begon na de aanschaf van een nieuwe rallywagen voor de stichting.
Deze stond netjes in de kleur geel maar zo als de meeste van jullie wel weten is dat niet onze basiskleur dus werd er het besluit genomen om hem wit te maken.

Een aantal vrijwilligers van Rally for Kids zouden de wagen strak en spuitklaar maken. Helaas lukte dat niet door alle drukte en zijn wij met de vraag naar autoschade van de Werf gegaan of zij hem, buiten het spuiten, ook niet spuitklaar konden maken. Jullie kunnen begrijpen dat het voor deze mannen niet makkelijk was om dat ook zij een strak schema hebben. Maar al met al kan ik jullie vertellen dat het hun wel is gelukt. DIKKE DUIM OMHOOG!!

Nu konden onze eigen monteurs weer aan de bak. Eerst nieuwe velgen monteren. Die niet pasten…Tapeinden die niet goed waren, stoelen die op maat gezet moesten worden, een motor die nagekeken moest worden en nog heel veel meer op het laatste moment. Laten we ook het bestickeren van de auto niet vergeten. Een witte auto is mooi maar moet natuurlijk wel worden voorzien van de zwart met witte blokjes. Stickers van sponsoren werden geprint en geplakt. Ook hier een drukte van belang. Gelukkig hield de firma Top Belettering het hoofd koel en is ook deze klus op tijd geklaard.

Na zoveel tegenslagen en drukte denk je klaar te zijn. Maar helaas, niets is minder waar. De avond voor de wedstrijd wilde de auto ineens niet meer starten.

Hij, of zij, gaf geen kik na het omdraaien van de sleutel. Na veel uitzoeken, proberen en rondbellen werd besloten de auto de volgende dag in alle vroegte bij autobedrijf den Braber te brengen. Zij zijn niet alleen Mitsubishi dealer maar zouden ook nog eens helpen met de technische keuring van alle rallywagens.

De auto ging aan de computer en met een paar minuten was de ooraak gevonden en het euvel hersteld. Blijft lastig die elektronica.

Ondertussen waren de rijder en navigator de klassementsproeven al aan het verkennen. Het lastige en zeer technische parcours werd omgezet in pace notes. Voor alle zekerheid werd daarna het geheel nog maar een keertje gereden want een rempunt is maar zo verkeerd ingeschat.

Op het serviceterrein waren ondertussen onze zes nieuwe tenten opgezet en door de dames volledig ingericht. Het zag er perfect uit! Tafels en stoelen werden neergezet, koeling opgesteld, koffie en thee gezet, limonade uitgepakt, cake, broodjes, fruit aan alles was weer gedacht door de catering.

Zo gebeurt er de eerste uren van een evenement heel veel achter de schermen voordat de eerste gezinnen met hun kids kunnen worden op gehaald met de pendelbus. Je ziet het niet als buitenstaander maar voor al deze vrijwilligers DIKKE DUIM OMHOOG!

Nadat onze nieuwe hospitalitytenten gevuld waren met bezoekers kon het evenement beginnen voor ons pas echt beginnen. Meerijden met een rally is gaaf maar kids laten lachen, dat is waar we het voor doen.

Wat ook niet onvermeld mag blijven is dat onze vrienden van Van Dijk Rallysport hun kamp strak naast dat van ons hadden opgeslagen. Zo konden de monteurs, als dat nodig zou zijn, elkaar een handje toesteken en kon het hele team van Van Dijk Rallysport gebruik maken van onze hospitalitytenten en catering. Ik moet zeggen dat dit Rally for Kids goed is bevallen mannen! Kunnen we rustig vaker doen zo.

Ondertussen kwam het echte rallycircus langzaam op stoom. Als eerste kon onze 5 minuten auto van start met als rijders Hans Jansen en Ronny Schaafsma in hun Ford Escort RS 2000. Al snel gevolgd door de Opel Manta van Rien Lansink. Helaas kon deze rallyfanaat door een vervelende blessure aan zijn rechterarm niet zelf rijden. Wat had hij dat graag gedaan, samen met Melissa over het parcours rijden. Helaas ging dat niet door deze keer. Maar Rien, we blijven het proberen en ooit zal jullie droom in vervulling gaan. Melissa zat wel op de navigatorstoel, met naast haar Jan-Willem die de Manta als X auto strak over het technische parcours stuurde. Achteraf waren er opmerkingen van rijders die problemen kregen met de pomp van de stuurbekrachtiging en een aantal proeven zonder dit fijne accessoire moesten rijden. De reactie van Jan-Willem hierop? “Och, ik heb ze allemaal zonder stuurbekrachtiging gereden. Ging best. Ik heb maar één blaar”. Kijk, zo hoort het!

Nu de eerste rijders op weg waren naar hun eerste klassementsproef gingen ook onze gasten onder leiding van Cees en Johan op pad naar hun eerste publiekspunt. Voor een aantal kids was dit de eerste keer dat zij in aanraking kwamen met de rallysport. Niet alleen zij maar zeker ook de vaders stonden versteld van het tempo en de vaardigheden van de diverse rallyrijders. En dan niet alleen van de “dikke bakken” met de lage startnummers maar ook de hoge startnummers mochten er zijn. Leuke is dat je hier, door de wat lagere snelheid, de rijders veel beter kunt zien. Heel veel dikke glimlachen tijdens het sturen over het zware en technische parcours. Ze hadden er duidelijk schik in. En zo hoort het ook, rijden voor wat je waard bent maar wel met plezier.

En dat plezier was er volop. Zo koud als het vorig jaar was, zo mooi was het nu. Wat een beetje zon al niet kan doen voor de stemming.

Ook bij de Rally for Kids rijders Gert en Ron begon de zon weer te schijnen. De start van de eerste KP was niet al te best en halverwege dreven er voor het tweetal donkere wolken boven het parcours. De eerste storing van de dag was er eentje die je niet kon zien: een elektronische. Deze storing zag je veel beter: de slang van de turbo naar de motor was losgeschoten. Zonder hulp van de turbo blijft er maar een zielig beetje vermogen over kan ik jullie vertellen.

Zo’n slang is vrij eenvoudig weer op de aansluiting te schuiven maar na een paar keer ben je dat toch wel zat. Gelukkig konden de monteurs het tijdens de eerste service prima verhelpen. De extra slangenklem die Jacco aanbracht gaf toch wel het stukje rust in de cabine wat we nodig hadden. Op de volgende proeven klaarde het voor ons op en begon ook voor ons de zon te schijnen. Een nieuwe auto is altijd wennen natuurlijk maar we konden leuk meekomen met de andere Colts die in de rondte reden. Als we meer aan de auto gewend zijn en nog wat aan de afstellingen hebben gedaan wordt het een hele leuke competitie met de andere Colt-teams.

Ook onze genodigden hadden het heel goed naar hun zin. Eten, maar zeker drinken op deze warme dag, werd door onze cateringdames uitgereikt.

Gelukkig kon de erwtensoep de wij vorig jaar zo nodig hadden nu thuis gelaten worden. Alles liep als een speer en dan zie je als rijder allen maar blijde gezichten als je terug kom op de service. Enthousiaste vrijwilligers, stoere vaders en vooral lachende kids. Je kunt je niets meer wensen op zo’n dag.

Na de lunch maakten we ons op voor de middagproeven. Alles bleef voorspoedig gaan. De mannen en vrouw in de voorrijdauto’s vermaakten zich goed. Zowel de Ford Escort als de Opel Manta hadden geen problemen. Toch mooi, zo’n oude auto met simpele techniek ’s morgens uit de schuur halen, aftanken, beetje octaanverhoger door de brandstof, banden op spanning brengen en de hele dag probleemloos rijden. Prachtig.

Ook bij onze buren, de gebroeders van Dijk, ging het goed. Ik kan rustig zeggen dat het daar zeer goed ging! Hun tweede wedstrijd in deze nieuwe auto en dan op een paar proeven de vierde tijd neerzetten is niet gewoon goed. Dat is gewoon super. DIKKE DUIM OMHOOG!

Bij Gert en Ron ging op de laatste twee proeven de zon helaas weer achter de wolken. Deze keer niet door gebreken aan de auto. Door het zeer bochtige en hobbelige parcours kreeg Ron stevig last van wagenziekte. Zijn maag kon niet tot rust komen en vertelde hem dat ze maar beter even konden stoppen. Geen schande overigens wat ik denk dat Ron zo ongeveer de laatste navigator was die aan de rijder liet zien wat hij deze zaterdag allemaal al had gegeten….

Hierdoor werd er besloten om de laatste klassementsproeven op zicht te rijden. Natuurlijk gaat het sneller als de navigator de route voorleest maar zo ging het ook prima.

De laatste service zat erop voor de monteurs, de laatste meters waren voor de rijders aangebroken, de laatste rondes werden gemaakt, de laatste bussen met onze gasten gingen onderweg. Uiteindelijk kwamen we allemaal weer bij elkaar in de hospitalitytent voor het warm en koud buffet. Inspanningen, spanning en de hele dag buiten in stralend weer maken hongerig. Het smaakte dan ook voortreffelijk en het was fijn om zo samen de dag af te kunnen sluiten en onze gasten uit te kunnen zwaaien. Zij, en dan gelukkig vooral de kids, hebben genoten. En wij van jullie!

Rest mij nog slechts één ding: HELE DIKKE DUIM OMHOOG voor alle vrijwilligers die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Het blijft voor mij heel wonderlijk om dit te mogen ervaren.

Hartelijke groet aan jullie allemaal!


Gert van den Top

Voorzitter Rally for Kids


 

Uitslag algemeen :

Aan de start 58 deelnemers.

1 Dennis Kuipers
2 René Kuipers
3 Hans Weijs
8 Dick en Bert van Dijk.
27, Rally for Kids, Gert van den Top en Ron Koetsier


Klik hier voor meer foto's Klik hier voor de foto's online!

 

Stichting Rally For Kids

 

«-- terug