MOBA Kippenren 2016 - 9 april rondom Barneveld!
Volg RallyForKids op Twitter
Hoofdsponsor van Rally For Kids

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Rally For Kids
Lunteren

 

 

 

Geen punten voor Rally For Kids in TankS Rallysprint

Het nieuwe rallyseizoen kende met TankS Rally(sprint) in de omgeving van Emmeloord en Kampen een fraaie opening. De als van oudsher bekend staande Zuiderzeerally wordt meestal gekenmerkt door regen en gure wind. Op zaterdag 21 maart waren echter de eerste tekenen van de naderende lente te bespeuren. De wind was er wel nog wel over het vlakke polderlandschap, maar de zonneschijn maakte dat het een zeer aangename dag werd.

Dick van Dijk en Bert van Dijk hadden zich met de Mitsubishi Lancer EVO III ingeschreven voor de TankS Rallysprint. Deze compacte variant op de rally zou zich in avonduren afspelen. Om 18.00 uur vertok de eerste deelnemer met nummer 101 over het startpodium. Een kwartiertje later was het team van Rally For Kids met nummer 114 aan de beurt om het startpodium te passeren.

Er werd koers gezet naar Kampen, alwaar de eerste twee klassementsproeven verreden zouden worden.Deze twee proeven, die later nogmaals verreden zouden moeten worden, bevatten enkele zeer snelle stukken waarbij de snelheidsmeter tot boven de 190 km. per uur zou wijzen. Maar er zaten ook een paar hele gevaarlijke bochtencombinaties in. De smalle dijkweggetjes met diepe sloten daarnaast maakten dit tot een zeer technisch parcours.

Al vanaf de eerste kilometers voelden de remmen van de EVO niet helemaal goed aan. Daardoor werd niet het maximale uit de auto gehaald en met enige reserve gereden. Toch kon men goed mee in de subtop van het algemeen klassement. Inmiddels was het helemaal donker geworden en deden nieuwe xenonlampen uitstekend hun werk. Na de eerste twee proeven werd met een 15e plaats van de in totaal ruim 50 deelnemende equipes begonnen aan de spectaculaire klassementsproef over het industrieterrein van Emmeloord. Tijdens deze rondkoers werd driemaal het TankS tankstation gepasseerd. Ook werd driemaal de bekende jump genomen waarbij de auto telkens met alle vier de wielen los van de grond kwam. Ondanks de remproblemen werd op deze proef een 13e tijd genoteerd.

Na de eerste drie klassementsproeven zat de helft van de wedstrijd er al weer op en was het tijd voor de service. De meeste aandacht werd natuurlijk aan de remmen besteed. Nieuwe remblokken werden gemonteerd en verder werd alles aan een korte inspectie onderworpen. De monteurs Erik Kommer, Eltjo van Beek en Arjan Liefting moesten flink doorwerken want er waren slechts 20 minuten beschikbaar voordat met de tweede omloop werd begonnen. Het lukte de monteurs toch om alles op tijd klaar te krijgen en met vertrouwen werd het podium op het grote plein in Emmeloord gepasseerd.

De vierde klassementsproef was opnieuw in de buurt van Kampen. De remmen voelden beter aan en Dick en Bert kregen meer vertrouwen in de auto zodat het tempo iets werd opgevoerd. Met een 12e tijd algemeen en drie seconden sneller dan de eerste keer dat deze proef werd aangedaan werd vol vertrouwen begonnen aan de vijfde en voorlaatste klassementsproef.


Na een listig parcours met scherpe bochten gevolgd door een aantal snelle bochten kwam men op een lang recht stuk dat na 600 meter door een chicane werd onderbroken. Op hoge snelheid werd de chicane genaderd, maar bij het aanremmen ging het mis.De auto brak plotseling van achteren uit waardoor de auto in de slip raakte. Ondanks de stuurmanskunsten van Dick van Dijk kon niet worden voorkomen dat de auto in de berm geraakte en vast raakte waardoor niet meer voor of achteruit kon worden gereden. Twee officials waren direct ter plaatse, maar het lukte niet om samen de auto los te krijgen. Dit betekende het einde van de wedstrijd. Natuurlijk was dit een teleurstelling voor het team en als er publiek aanwezig was geweest had de auto binnen 10 seconden weer op de weg gestaan. Toen alle deelnemers voorbij waren kwam er wel hulp en kon men alsnog op eigen kracht terugkeren naar het serviceterrein. Daar bleek ook dat de schade aan de EVO minimaal was; slechts een kapotte zijskirt en een beschadigde bodem.

Over twee weken zal de EVO weer klaar staan voor de LG Rallysprint in de omgeving Almere.

Stichting Rally For Kids

 

«-- terug