MOBA Kippenren 2016 - 9 april rondom Barneveld!
Volg RallyForKids op Twitter
Hoofdsponsor van Rally For Kids

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting Rally For Kids
Lunteren

 

Verslag van de Vechtdal Rallysprint 2007
Vrijdagavond rond 21.45u vertrok de Rally For Kids bus, inclusief de 2 rallyauto's en een servicebus naar Hardenberg. Rond 23.30u kwamen we aan op het industrieterrein Broeklanden waar de bus werd geparkeerd en al gauw als slaapplaats voor 6 van de teamleden fungeerde, het zou zaterdag immers een lange dag worden.
 
Zaterdagmorgen was het vroeg op, vanaf 6 uur werd het serviceterrein vrijgegeven en de serviceplaats moest netjes worden ingericht. De luifel aan de bus wordt opgebouwd, alles in gereedsheid gebracht en de auto's kunnen er ook worden klaargemaakt, een laatste check door de monteurs om goed voorbereid richting het startpodium te gaan.
 
Voordat het zover is gaan de rijders (Gert en Dick) samen met hun navigatoren eerst de proeven verkennen. Ze rijden de proeven met een normale straatauto met maximaal 60km/u. Tijdens deze verkenning noteren Ron en Albert alle bochten, aanwijzingen voor rempunten of kuilen, gaten etc. nauwkeurig om de proeven 's middags zo vlot mogelijk af te werken. Er wordt gecontrolleerd op snelheid zodat dit veilig gebeurt, en er geen gevaar voor de overige weggebruikers ontstaat op de dan nog openbare weg.
 
Tegelijkertijd worden de Opel Astra's door het serviceteam naar de technische keuring gereden. Hier worden de auto's technisch bekeken, inclusief de veiligheidsvoorzieningen als helmen, gordels, stoelen en brandblusser. Ook kijkt men naar de gebruikte onderdelen, deze moeten aan de voorschriften voor de klasse N3 voldoen. Dit is belangrijk om een eerlijke strijd per klasse te kunnen waarborgen.
 
Als de rijders/navigatoren terug komen van de verkenning zijn de beide auto's goedgekeurd, en zitten de startnummers erop geplakt. De navigatoren lopen de notities (pacenotes) nogmaals door en maken ze nog overzichtelijker, straks moeten ze op volle snelheid ook op slechte wegen of zandpaden de volgorde nog kunnen onthouden, en de notes regel voor regel netjes op tijd voorlezen. Voor de rijders is er nog tijd om de media te woord te staan, waarbij wat video opnames worden gemaakt.
 
Om 14.33 is het zover, de Opel Astra met nummer 62 komt het podium op en wordt door Autosoft (hoofdsponsor van het evenement) rondom op de foto gezet. Hierna mogen ze van start, nog rustig aan rijden naar de start van klassementsproef 1. Proef 1 biedt gelijk diverse spannende punten, een kleine jump over een voorrangsweg, een lang stuk onverhard en diverse krappe bochtjes die goed ingeschat moeten worden.
 
Met startnummer 62 zijn er al veel rijders over de proef gegaan, vooral op het onverhard is dat goed te merken. De bochten zijn aangesneden en de sporen veel dieper dan met de verkenning. Alles verloopt deze proeven goed, proef 2 is een rondkoers en proef 3 weer dichtbij de service.
 
Na de 3 proeven is het hoogste tijd voor de service, waar veel zand uit de remmen komt en alles binnen 10 minuten wordt nagekeken en vastgezet. Er moet ook benzine worden getankt uit een vat met een handpomp, en de bandenkeus wordt besproken met de rijders. Het wegdek is hier en daar aardig nat van een stevige bui, maar tussen de buien door droogt het snel op door de zon. De rijders en navigatoren eten of drinken snel wat en maken zich klaar voor de volgende proeven.
 
Dan is het tijd om gauw weer te vertrekken voor de 2e serie van 3 proeven, waarop beide rijders toch wat problemen tegenkomen. Gert raakt met het rechter voorwiel in een diep gat waardoor de velg beschadigde, maar al gauw bleek de gehele draagarm krom te zijn waardoor de snelheid er volledig uit moest, maar uitrijden haalbaar bleek te zijn. Ook Dick had zo zijn problemen. In deeerste bocht van de proef brak de achterkant van de Astra uit en was er geen houden meer aan. De schuiver eindigde in een droge sloot, maar het kostte enkele minuten om eruit te komen, want opeigen kracht lukte dat niet. Gelukkig was er geen schade zichtbaar en kon de proef op snelheid worden afgerond, zodat ook deze Astra de finish haalde en het team zijn doel om te finishen bereikt had al hadden we met z'n allen gehoopt op een wat hogere klassering.
 
Met nog een lekker buitje tijdens het opruimen konden we rond 19u 's avonds weer richting Lunteren voor een welverdiende rustdag!

 

Klik hier voor de volledige fotoserie van deze dag.

 

Stichting Rally For Kids

 

«-- terug